2008-04-10

Nytt QUIZ - modifierat för er läsare...

Jag har tappat rösten. Det är vad man kan kalla ett tillfälligt set back. Men man får försöka höras ändå, man kan ju alltid blogga lite. Mitt musikaliska quiz var ni läsare inga hejare på, så nu blir det ett lite enklare quiz med mer torr informativ prägel. Google är strängt förbjudet och bestraffas med en spark mellan benen/tvångssväljning av ett kilo häftstift. Elakt va?

Frågorna besvaras med tillhörande nummer och svar i kommentarerna, glöm inte att namna. Priset den här gången är äran. Följande 10 inlägg efter tävlingens avgörande kommer på något sätt att glorifiera vinnaren som person.

1. Vilket år verkställde danske kungen Valdemar sin pyromandröm och eldade upp mer eller mindre hela Visby?

2. Hur många prillor finns det i en standarddosa Göteborgs Rapé, dvs om du köper den ny...?

3. Namnet på bandet Oasis innan de blev just Oasis?

4. Vad hette Mikael Persbrandts karaktär i TV-serien Rederiet?

5. Kalmar FF må spela i allsvenskan. Men orten är så bonnig att tre bröder får plats i startelvan titt som tätt. De heter Elm i efternamn. Viktor, Rasmus och?

6. Hur många mål har Håkan Svensson släppt in när han spelat för landslaget? (Ledtråd: Han har gjort en landsamp, och han är dålig)

7. Vem var en av få kända svenskar som stod upp mot Hitler på tiden då det fortfarande var kaxigt och rakryggat att göra det? Han liknade Adolf vid en trojansk häst och kallade majoren Quisling för en papegoja?

8. I vilken delstat var Bill Clinton guvernör innan han blev president?

9. Vad heter landet vars fantasifulla flagga är grön. Bara grön. Inget mer?

10. Efter självständigheten från Storbritannien så delade Indien upp sig. Gandhi fick bestämma i läge A, men vad var efternamnet på han/hon som fick bestämma i läge 2?

Utslagsfråga: Varför är kaffet alltid äckligt på "cafét" i min skola?

4 kommentarer:

Anonym sa...

1, 1364
2, 20st
3, sisoa
4, gunnar
5, markus
6, 3st
7,
8, Georgia
9, Lybien
10,

Anonym sa...

okej då. vafan.
på fråga 1 säger jag: samma som simon 1364, på fråga 2 säger jag: 20 stycken ,
på fråga 3 säger jag: samma som simonsisoa
på fråga 4 säger jag: samma som simon gunnar ,
på fråga 5 säger jag: samma som simon markus ,
på fråga 6 säger jag: samma som simon tre stycken ,
på fråga 7 säger jag: karl gerhard källa: (google),
på fråga 8 säger jag: samma som simon georgia ,
på fråga 9 säger jag: samma som simon lybien ,
på fråga 10 säger jag: jinnah källa: (wiki)
och på utslagsfrågan säger jag: vet ej, fråga p**gu han borde veta.

Anonym sa...

1. 1680 (inte en aning) men karlskrona grundades väl då
2.30 (sluta snusa!)
3.
4.
5. David
6.4 0-4 mot spanien?
7.
8.Texas kanske
9.Libyen
10.

>Genrich sa...

Okej dummies. Här är svaren:

1. 1361
2. 24
3. The rain
4. Ola
5. David
6. 4 (mot Spanien 0-4)
7. Karl Gerhard
8. Arkansas
9. Libyen
10. Jinnah

Utslagsfråga: Är nog en kuggfråga

Vinnare av QUIZ: STANLEY