2007-11-26

Årets underhållare - J K Rowling



KAPITALISM Förr sade man att Pippi Långstrump var kapitalist. År 2007 tycker Entertainment Now att J K Rowling är årets underhållare. Hon har sålt över 400 miljoner om sin ärrade lilla trollkarl. En bedrift som är ganska imponerande med tanke på att tantens skriftliga kunskaper är ungefär lika förutsägbara och imponerande som Ebba von Sydows. Det är tydligen det vi vill ha i dagens samhälle. Det vi ser upp till.

Tant Rowling nöjer sig inte med att sprida kopiösa mängder av färglösa sagor, hon förföljer dessutom notoriskt folk som försöker profitera på den lilla trollkarlen. Någon stackare försökte skriva ett uppslagsverk om hela Potter-sfären. Då blev han med det samma dragen inför rätta, varpå Rowling snodde idén rakt av med motiveringen "när mina böcker är slut måste jag ha något att leva på". Observera att detta var en fri tolkning från min sida, och alltså inget direkt citat. Jag har aldrig träffat J K Rowling, om ni nu trodde det. Jag har sett Jan Stenbecks dotter på TV, det räcker. (Jan Stenbecks dotter verkar för övrigt inte ha ett eget namn, då hennes enda funktion verkar vara att just vara Jan Stenbecks dotter)

Vi kan således konstatera att Rowling är en girig kapitalist som profiterar på ungdomar. Hon har ingen skam i kroppen, utan ger sig direkt på kidsen. Hon slår hårt mot både föräldrar och mor/farföräldrars plånböcker. Ingen agerar? Vakna.
Vidare inser vi alltså att Ebba von Sydow är av ungefär samma skrot och korn, samt att Jan Stenbecks dotter är en ganska obetydlig person med förbannat mycket makt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har du läst alla hennes böcker, eller är du en av de som gav upp redan efter den tredje bara för att de plötsligt blev så tjocka?
Hennes sätt att skriva är enkelt uppbyggt, man kan lätt hänga med i texten utan att bli förvirrad och hon LYCKAS få sagan färgfull och djup.
Om jag hade skrivit en hel rad med böcker så skulle jag nog inte heller vara så specielt glad om någon skrev en bok om mina karaktäerer för att själv tjäna in pengar på något som JAG skapat.
Så jag förstår hennes handling till fullo.
Har hon ingen skam i kroppen då hon skriver böcker som folk ifrån 8-80 år uppskattar? Varför ska hon känna skam för att folk gillar hennes historier? Det tycker jag då rakt inte!
Min lillebor som är 7 år älskar harry potter, samma sak gäller min snart 80 år gamla mormor. Bra böcker binder ingen speciell åldersklass.
Och bara så du vet, hennes böcker kostar inte mer än andra böcker i dagens läge.

/Remi