2007-11-29

...konduktörer tillåts leka konstaplar...

BETRAKTELSE Torsdagen den 29 november 2007 kunde onekligen ha börjat bättre. En kopp pulverkaffe och fyra timmars tågresa är förmodligen inte den optimala inledningen på en bra dag. Tydligen är det bara pensionärer som åker tåg på vardagsmorgnar. Jag antar att även det har sin charm. Utspillda kaffekoppar bortförklaras lätt genom att anmärka på hur ryckigt tåget tar sig framåt. En ny kopp lyckas den äldre damen till råga på allt tjata till sig. Som student blir du annorlunda bemött. Tåget kan nog vara det enda stället i världen som har frågat mig om legitimation i syfte att bevisa att jag är över 26 år gammal.
”Extra återkontroll av biljetterna!” De är ju värre än Västtrafik! Nog visste jag att EU-medlemskapet begränsat offentlighet och yttrandefrihet, men när vi går mot en polisstat där till och mer konduktörer tillåts leka konstaplar har vi gått lite väl långt. Jag börjar bli nyfiken på vilket land som blir det första att träda ut ur EU. Sätter lite otippat min slant på Storbritannien.

Bilden är inte menad att peka ut någon, utan ska snarare fungera som illustration och underlag för läsare utan fantasi

Det charmiga med pensionärerna är att det tar minst 20 minuter för dem att hitta sin sittplats (som de alltid har bokat minst 5 veckor i förväg under kvällskursen IFS - Internet För Seniorer”). Dessutom är de totalt oresonliga vad gäller platsbyte. Jag sitter på plats A, men har biljett för plats B. De bägge platserna befinner sig i samma säte, men B ligger närmare gången. Man kan ju tro att det blir lättare för de äldre att sätta sig där, men icke. Gikt, övervikt, synfel eller ryggskott till trots, lik förbannat ska de sitta på sitt nummer.
Tio minuter senare ska de ut igen, för att gå på toaletten.
- Ursäkta, betyder det röda att det är upptaget?!?! (Allmän fråga riktat till ingen, följt av fem rejäla knackningar på toalettdörren. Det är synd om dem som gillar det här med privatliv samtidigt som de är lösa i magen på ett SJ-tåg en torsdagsmorgon.

Imorgon reser jag till Stockholm. Jag måste plugga och har därförn valt en 6,5 timmars bussresa istället för flyget. Tanken är att tristessen ska hjälpa mig att komma in på Highscore-listan i spelet ”Medierna i Samhället 1.0”. Vi får se hur det går. Förmodligen blir det en taxi till Landvetter istället.

Inga kommentarer: