2009-05-05

USM i Karlskrona

Undoms-SM börjar närma sig. Ska bli intressant. Som tränare har man ju ett extra intresse av att det ska gå bra för sina egna elever, men det känns som de flesta är på rätt väg och att formen är på ingång. Får tillämpa lite slipning de kommande 10 dagarna.

I äldre ungdom ser det positivt ut. Då jag tror mig ha ganska bra koll på den här klassen känns det som att det kommer, och bör stå mellan Ängbys Jimmy Stjerndal och min elev från Göteborg, Simon Rizell. Men jag måste ändå ta med Kalmars Olle Wikström som någon slags joker, tillsammans med Julius Martin från Göteborg.
Ett SM är alltid ett SM, och minst en av toppfäktarna kommer åka ut på tok för tidigt, brukar vara så.

Värja kan jag inte lika bra, vilket gör det svårare att tippa, men jag är ganska säker på att Simon kan ta medalj här med. Tycker nog att Malmö-killen Roberto Cruz förtjänar guldet dock, om inte Simon kan skrälla.

På tjejsidan ser det mörkare ut för oss göteborgare i den äldre ungdomsklassen. På floretten kommer det stå mellan Dordevic, Helsingborg, och Mitrovic, Malmö. Den med bäst taktik kommer vinna. Vågar inte tippa där.

På värjan vet jag inte ens om Göteborg har någon som ska tävla, så jag låter den klassen förbli otippad.

Den yngre ungdomsklassen är intressantare. På floretten tycker jag det finns en rad duktiga fäktare, då kanske främst på herrsidan. Gabriel Rosenlund och Carl-Oskar Ahlqvist från Malmö, Elis Wickman och Sebastian Gedin från ÄFK. Alla är killar som kan knipa guldmedaljen. Min elev Josef Rizell kan också vinna, får han allt och stämma är det ingen som kan slå honom. Men det är ju som sagt lättare sagt än gjort. Tror på skånsk final, faktiskt.

I damklassen kommer det att stå mellan tre tjejer. Min elev Ester, Karlskronas Linn Löfmark och Ängbys Michaela Stjerndal. Frågan är bara vem som kniper vilken valör. Låter det stå otippat, men Ester har en bra chans.

I värjan har jag inte särskilt mycket koll. Tror dock att Anna Johnsson, Göteborg har en bra chans, liksom Anton Kimfors, också från Göteborg. Tror dock det finns en lång Uppsala-kille som vunnit så gott som årets alla tävlingar, så han får väl gälla som guldfavorit.

Den äldsta klassen så - kadetterna. Damfloretten kommer återigen att handla om Dordevic eller Mitrovic. Herrklassen är öppnare. Jag skulle tro att Oskar Weinberger ror hem det, då han i mina ögon håller högst nivå just nu, och i helgen verkade ha koll på värsta konkurrenten Erik Isaksson, Skåne. Andreas Haglund från Kalmar ska man naturligtvis inte räkna bort, även om han inte var nöjd med helgen. Ludde Flyborg från Ängby är en annan vinstkandidat. Har han humöret med sig blir han svår att stoppa. Sen vill jag sätta utropstecken för mina elever Richard Sundbye och Simon Rizell, och naturligtvis Ängbys Jimmy Stjerndal. Alltså en öppen och spännande klass, där jag hoppas på bra fäktning.

I värjklassen tror jag att Robin Kase, Filip Enström, Alexander Marend och Johan Linde gör upp om medlajerna. Vem som tar vilken valör låter jag vara osagt.
Damvärjans guld borde gå till Jenatte Karlsson, som lyckades ta medalj på senior-SM.

Sabelklasserna låter jag bli att tippa. Men jag skulle kunna sätta en tia på att Ängby och Göteborg plockar flest medaljer.

Ska även bli intressant att se vilken nivå domarna kommer att hålla. Karlskrona arrangerade ju "riktiga" SM för inte så länge sedan, och hade då ovanligt hög FIE-kompetens på abitraget. Hoppas att kompetenta, frekvent dömande, domare kommer att bistå med sina tjänster och finnas med högt upp i tävlingarna.


Nog fäktnördat nu. Korpen idag. Larkee vs. Benknäckarnas IF. Luktar som vi kniper vår första trea idag, även om vi saknar Mattias där bak, och Mattias på mitten. Vi vinner på tyngd idag.

1 kommentar:

Charlotte sa...

Jag är nyfiken på hur Kase kommer prestera i florettklassen. Vem vet, allt kan hända!